Kanun

Kunniamurhakeskustelussa minua raivostuttaa eniten kehäpäätelmä islamilaisissa kulttuureissa on käytössä kunniamurha, siis: murha on kunniamurha jos surmatyön tekee muslimi.

Ensimmäinen lause on totta, mutta toinen ei ole sen looginen seuraus. Toinen on rikollisen etnistämistä ja motivaatioiden yksinkertaistamista, jokseenkin verrattavissa siihen että nainen ratissa töppää sukupuolensa edustajana, mies yksilönä. Tai siihen että murhaaja kuunteli mustaa metallia – yhteyksiä saatananpalvontaan tutkitaan.

Albaniassa harrastetaan kunniamurhia ja verikostoja. Kanun eli tarkemmin Kanuni i Lekë Dukagjinit, suullisena vuosisatoja säilynyt lakikoodi, on peruskauraa Balkanilla, ja sitä on sovellettu – sovelletaan- siellä missä valtio ei syystä tai toisesta ole ollut läsnä. Koodi on kristittyjen ja muslimien yhteistä kulttuuriperintöä – Albaniassa luvut menevät noin 30-70, vaikka uskonelämä ei olekaan ollut suuressa huudossa Albanian puolella Hoxhan, Kosovon puolella Titon aikaan. Sittemmin noita on kosiskeltu vähän puoleen ja toiseen, ja on Albaniassa huhupuheiden mukaan joku TV-kanavakin saanut fyffeä Saudeilta jos laittavat sellaista huivipropagandaa väliin. Minun kohdalleni ei tosin ole osunut muita kuin aika maallistuneita, jotka ovat ihan vilpittömän innoissaan siitä että saa viimeinkin farkkuja ja länsirokkia koko laidan täydeltä.

Kanuniin sisältyy kaikenlaista ikävää, kuten verikosto ja kunniamurhat, ja vastapainoksi ihan myönteisiäkin juttuja, kuten vieraanvaraisuus, vieraan kunnioittaminen ja suojeleminen, annetusta sanasta kiinni pitäminen hengenmenonkin uhalla.

Kunniamurhaan vetoaminen kannattaa, jos maan lainsäädäntö katsoo kunnian puolustamisen lieventäväksi tai peräti syytteestä vapauttavaksi asianhaaraksi. Italiassa kunniamurha katosi laista vasta vuonna 1981. Intohimorikos on vähän samaa sorttia, mutta siinä pitäisi olla ainakin äkkipikaistuksissaan, ja nykyaikaisempana versiona tekoaan voi kai puolustella äkillisellä mielentilan häiriöllä. Muuten kunniamurha edellyttää enemmän tai vähemmän tiivistä – valtaväestön tai sisäänpäinlämpiävän vähemmistön – yhteisöä, jonka edessä toimenpanijan täytyy ”puolustaa” kunniaansa. Eivät taida Suomen kosovolaiset tehdä aaltoja katsomossa. Uskoiko mies saavansa alennusta kakusta? Tuskin. Vaatiko yhteisö puolustamaan kunniaa? Tuskin. Hautoiko mies jätettynä kostoa? Mahdollista, mutta että lähtee suunnitellusti tappamaan ja pääkohdetta kiduttamaan, siinä saa oma suhde väkivaltaan olla jo vinksallaan. Kuulusteltu vainaja ei puhunut, sanotaan Italiassa kun vastausta kysymyksiin ei kuulu.

Kanuni i Lekë Dukagjinit

11 responses to “Kanun

  1. Olen nyt vasta kuullut tuosta Albanian kunniamurha- systeemista, ja olin aikamoisen yllattynyt. En tiennyt sen olevan noinkin yleinen homma.

    Taalla Turkissa ”sysataan” kunniamurhajutut kurdien niskaan. Heilla se on kaytössa- turkkilaiset taas eivat sita ”harrasta”.

  2. Kai se Albaniassakin on aika marginaalia, siis jossain tiettömällä maaseudulla ja toisaalta rikollisklaaneissa. Ja meillä kiitos vaan nämä omat ”kunnian miehet”, joiden verikostosysteemit ovat aika pitkälle samaa kamaa.

    Olet varmaan saanut kuulla, että kun olet turkkilaisen kanssa naimisissa niin suorastaan kerjäät tulla kunniamurhatuksi. Se saakin olla seuraavan postaukseni aihe: hyväätarkoittavien hölmöjen neuvot ulkomaalaisen kanssa naimisiin meneville naisille!

  3. Ei ole kukaan vihjaillut, etta joutuisin kunniamurhatuksi. Eniten ihmisia on murehdittanut, etta on olemassa mahdollisuus lapsikaappaukseen;)

  4. Kyllä se kunniamaurhan perinne vieläkin elää kituuttaa ja silloin tällöin pulpahtaa pinnalle koko Balkanin alueella. Esimerkiksi Kreikassa se on ollut kunniakas tapa selvittää joku loukkaus; suvut ovat voineet olla sukupolvesta toiseen kuin sodassa keskenään. Ehkä vieläkin joskus turvaudutaaan tällaiseen perinteiseen tapaan ”selvittää” asioita.

    Hyvän käsityksen tuosta tavasta toimia saa meille kovin tutustusta Kazantzakisin kirjasta Kerro minulle Zorbas; isä tappaa veitsellä kauniin lesken, joka ei ollut suostuvainen hänen poikansa rakkauteen, poika hukuttautui ja isä vetäisee veitsellä kurkun auki leskeltä sunnuntaina kirkon pihassa.

  5. Kun italiaksi googlaa sanoilla delitto d’onore albanese, tulee ensimmäisenä juttu italialaisesta isästä joka lahtasi teräaseella albaanin kanssa seurustelevan tyttärensä, vaimonsa raiskaajan tappanut mies ja varsin ikävää juttua siitä miten albanialainen mafia ylläpitää prostituoitujen työmotivaatiota. Varsinaisia vaimonsurmia ei löydy, vaikka tapa perinteisesti onkin oikeutettu ja ritualisoitu morsiamen isän/veljien sulhaselle alttarilla antamalla luodilla, jolla voi lahdata uskottoman vaimon, sanoisiko tuota nyt täysien oikeuksien käyttäjälisenssiksi?

    Verikostosta on enemmän materiaalia, mutta se ei koske naisia. Johtaa siihen, että jossain kylässä jumalan selän takana kaikki miehet on jo tapettu, tai piilossa mahdollisia tappajiaan, ja naiset tekevät kaiken työn.

  6. ”Kunniamurhakeskustelussa minua raivostuttaa eniten kehäpäätelmä islamilaisissa kulttuureissa on käytössä kunniamurha, siis: murha on kunniamurha jos surmatyön tekee muslimi”

    Missä tuollaista on väitetty ? Ei missään, ellei jossakin satunnaisessa postauksessa. Kai jokainen ymmärtää, että murhia tapahtuu muistakin syistä.
    Kunniamurhien alue ei ole yhteneväinen islamilaisen maailman kanssa kuin joiltain osin.

    ”Kanuniin sisältyy kaikenlaista ikävää, kuten verikosto ja kunniamurhat, ja vastapainoksi ihan myönteisiäkin juttuja, kuten vieraanvaraisuus, vieraan kunnioittaminen ja suojeleminen, annetusta sanasta kiinni pitäminen hengenmenonkin uhalla”

    Tottakai. Suomikin oli tällainen maa vielä jokin aika sitten. Silloin sitä pidettiin takapajuisena ja sitä se olikin. Köyhässä maassa ei ole muuta turvaa kuin suku, ja pääsääntöisesti ollaan hyvin vieraanvaraisia. Vielä 60-luvulla Suomenkin maaseudulla annettiin yösijoja satunnaisille kulkijoille.

    Mistä muuten olet niin varma mitä Suomen kosovolaiset ajattelevat ? Tuskin he tässä tilanteessa myöntäisivät, että tällaista se meillä on.

    Se tässä on aika ihmeellistä, että syitä tähän surmatekoon haetaan kaikkialta muualta paitsi miehestä itsestään.

  7. Surmatyön syy on AINA muualla kuin miehessä itsessään: poliisissa joka antoi aseluvan (siis ei tässä vaan Jokelassa ja Kauhajoella), masentuneisuudessa, syrjäytyneisyydessä, koulukiusaamisessa, internetissä, väkivaltavideoissa, amerikkalaisissa esikuvissa. Ei vaiskaan, mutta näin se menee.

    Kosovolaisten ajatuksista minulla on tietenkin vain heidän oma jyrkkä tuomionsa asiaan, mutta itse voisin mamuna kuvitella että vaikka kuinka jakaisivat (kaikki eivät jaa!) saman kunniakoodin niin hiljaa mielessään toivovat että mies olisi mennyt kunniamurhaamaan jonkun kotipuolessa, eikä olisi saattanut koko yhteisöä huonoon valoon. Jos se nyt siis oli kunniamurha.

  8. Oletkohan nyt sarkastinen vaiko et ? Miksi jotkut heimoyhteisöt ovat olleet niitä kaikkein väkivaltaisimpia paikkoja jo paljon ennen väkivaltavideoita ja internettiä ? Miksi murhia yleensäkään oli ennen televisiota ?
    Kysy ruandalaisilta miksi siellä tapettiin pelkillä viidakkoveitsillä miljoona melkein äskettäin ihan ilman amerikkalaisia esikuvia.

    Ihan oikeasti: Me kaupunkilaistuneet länsimaalaiset olemme eläneet rauhantilassa niin kauan, että meistä tuntuu jotenkin absurdilta kaikenlainen sellainen väkivalta joka kehittymättömämmissä kulttuureissa on oikeastaan arkipäivää.
    Me hyvin herkästi haemme syitä kaikkialta muualta paitsi ihmiskuonteesta. Yritämme lievittää pelkoamme uskottelulla, että tekemällä enemmän sitä tai vähemmän tätä voimme välttää vastaavat teot tulevaisuudessa.

    En ihmeemmin usko, että Kosovon albaanit ajattelevat suomalaisten olevan niin yksinkertaisia, että Shkupollin teon jälkeen kaikki heistä leimautuisivat.
    Päivystävät kriisipsykologit olivat enemmän huolestuneita ”rasismista” kuin itse surmatöistä ennen kuin ruumiit olivat kylmenneet.

    Siitä en ole ollenkaan niin varma, että jos suomalainen olisi tehnyt saman Kosovossa olisivatko albaanit olleet ollenkaan niin ymmärtäväisiä.

    Eihän Tanskassakaan tarvittu kuin pari pilakuvaa, niin tanskalaiseksi esittäytyminen tietyillä alueilla ei ollut terveellistä. Heille ei opetettu, että eivät ne kaikki tanskalaiset piirrä pilakuvia.

    • No totta helvetissä olen sarkastinen, syyn etsiminen väkivaltavideoista, internetistä tai islamista on koko lailla helppoa kyökkipsykan ja nojatuoliantropologian yhdistämistä. Ihme ettei Kauhajoella sentään esitetty pohojalaisen väkivaltakulttuurin analyysiä😉 Ennen kaikkea yksilö on vastuussa teoistaan, ja yhteisö ehkä siltä osalta ettei ole tehnyt mitään teon estämiseksi, jos kerran laittoman mutkan pitäminen saappaanvarressa on pienempi rike kuin satasen ajaminen kahdeksankympin rajoitusalueella EIKÄ SIIS OIKEUTA MAASTAKARKOITUKSEEN. Kaikkien lähestymiskiellossa olevien valvontaan tuskin resurssit riittävät.

      Pelkoa lievittää tietysti se, että veriteolle on ollut joku ”syy”, eikä vain olla räiskitty umpimähkään. Että jotenkin pystyy itse välttämään uhriksi joutumisen, jo ei sekaannu rikollisporukoihin, jos ei ryhdy parisuhteeseen mustasukkaisen ja väkivaltaisen miehen kanssa, jos ei mene vittuilemaan nakkikioiskin jonoon. Osaltaan se on tottakin.

  9. Päivitysilmoitus: Sqindlerin lista «

  10. Päivitysilmoitus: Sqindlerin lista : Arkitehti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s