Atomin halkomista

En sitten päässyt eiliseen miekkariin, koska olin samaan aikaan toisaalla. Toisaalta, olisin varmaan päässyt sinne jos olisin todella motivoitunut, ja sitähän en ollut. Syitä voi katsoa peilistä, ja ihan ensimmäiseksi tulee mieleen se, että Pravda piti edellisiltana peliä jo pelattuna, enkä itse ole edes niitä tyyppejä valinnut sinne. Yli sadan euron ja kahdentoista tunnin keikka lähetystöön Roomaan ei ole ollut mielestäni yhden äänen arvoinen, vaikka toisaalla olen suorittanut kansalaisvelvollisuuteni tunnollisesti (ja aivan yhtä laihoin tuloksin, vai mitä, Mr. B?)

Kaikkein eniten energiapoliittisessa linjauksessa minua huolettaa se, ettei olla seurattu kansanviisauden ohjetta: ei kaikkia munia samaan koriin. Jo Olkiluoto 3 on osoittautumassa pohjattomaksi rahareiäksi. Yhteen energiamuotoon sitoutuminen vie mielenkiinnon, motivaation ja rahat muiden kehittämiseltä. Pieneen Suomeen mahtuu yksi ajatus kerrallaan.

Onko meitä vain kusetettu ostamaan uudet jääkaapit ja vaihtamaan energiansäästölamppuihin, jos teollisuus laskee energiantarpeen kasvavan loputtomiin? Kuka jätti valot vessaan? Okei, se hiilikasa pitää kai saada lähtemään Sörnäisistä, vai joko se lähti?

Ydinjätettä on jo säilöttynä vähän sinne ja tänne, ja Venäjällekin viety, joten se siitä. Inshallah. On se ehkä Suomen peruskalliossa paremmassa turvassa kuin monessa muussa paikassa.

Advertisement

4 responses to “Atomin halkomista

  1. Eihän autojenkaan kehittämistä ole lopetettu vaikka lentämisestä on tullut arkinen matkustusmuoto ?
    Mikään määrä tuuli- ja aurinkovoimalaoita ei pysty korvaamaan ydinvoimaa.
    OL 3:een pantu raha ei ole poissa veronmaksajien taskuista kuten on tämä ”uusiutuvien” tukeminen.

    Teollisuus vie puolet Suomen sähköstä ja jos sähköautot yleistyvät, niin sitten vasta sähköntarve kasvaakin, kas kun latausvirtaa ei oteta taivaasta.
    Energiansäästölamput ovat nekin huono ratkaisu. Niiden tekeminen on kalliimpaa ja energiaa kuluttavampaa kuin tavallisten hehkulamppujen joiden lämpöenergia pieneltä osaltaan auttaa talvella lämmityksessä.

    Ydinenergia on vasta kehityskaarensa alussa. Käytettyä polttoainetta tullaan tulevaisuudessa kierrättämään ja käsittelemään niin, että sen radioaktiivisuus vähenee nopeammin.

    • No toivotaan että veikkasivat voittavaa hevosta.

      Olen antanut itselleni kertoa että jos nykyisiin autoiluun menevä menovesi käytettäisiin sähkön tuottamiseen ja sillä ladattaisiin sähköautojen akkuja, niin löpö riittäisi enempiin ajokilometreihin sillä polttomoottorin hyötysuhde ei ole vieläkään kaksinen. Sama automies ei tosin usko hybrideihin, sillä sähköautojen suorituskyvyn parantuessa on turhaa raahata polttomoottorin verran rautaa paikasta toiseen, johan senkin liikuttamiseen vaaditaan energiaa.

      Olen itse ottanut energiansäästölamput mielihyvin vastaan, sillä niiden säästö näkyy ihan konkreettisesti (italialaisen kalliissa) sähkölaskussa; lisäksi hehkulamppu lisää jäähdytyksen tarvetta kesäisin, vaikka Suomessa se ei liene todellinen ongelma 😉

  2. Energiaa ei kannata tarpeettomasti muuttaa toiseksi. Muutenhan meillä olisi bensiinivoimaloita. Ei ole, missähän syy ?
    Sähköauton kehittämisen tiellä on ennenkaikkea akkutekniikka. Tunnin ajo vaatii kuusi tuntia latausta, eikä ongelma ole helppo ratkaista, koska se on jo olemassa kaikissa akulla toimivissa laitteissa.

    Polttomoottoriauto on tehokas ja heti käyttövalmis. Sähköauto on kuin polttomoottoriauto, jossa on tankissa max 10 litraa bensiiniä ja joka kulkee 50 km/h ja jonka tankkaus kestäisi neljä tuntia. Mieti sitä.
    Pohjoisissa oloissa sähköautoa pitiäisi vielä sisältä lämmittää, sekin heikentää toimintasädettä.

    Ydinvoiman vastustaminen on suoraan sanottua tyhmää luddismia ja ei perustu mihinkään todelliseen uhkakuvaan vaan on pikemminkin eräänlaista jälkihippeyttä.

    • Bensa tai polttoöljy ei ole energia, bensa on polttoaine josta tuotetaan energiaa: lämpöä, sähköä tai liikettä (palamisen synnyttämä paine liikuttaa mäntää). Ei ehkä kannata tehdä uusia bensavoimaloita, koska raakaöljyn piti olla loppumassa ja loppukin valuu pikkuhiljaa Meksikonlahteen, mutta, kyllä, myös polttoöljyä käytetään maailmalla sähköntuotantoon hiilen ja maakaasun lisäksi.

      Ja mitä sähköautoihin tulee, niin uskomatonta kuin se onkin, maailmassa on miljoonia autoja joiden päivittäiset ajokilometrit jäävät alle kahdeksankymmenen, ja joille riittäisi kahdeksankympin huippunopeus. Niitä kutsutaan kauppakasseiksi 😀 Laskin huvikseni oman (ja miehen, kun taloudessa on vain yksi auto) ajamiset: 7000 km vuodessa, tekee päivässä alle 20 km. Sähköautot yleistyvät heti kun niiden hinta on kilpailukykyinen, ja jos ja kun niillä ajaminen tulee halvemmaksi (Helsingin Energian hemmon mukaan kaksi euroa sadalla kilometrillä); Afganistanissa on litiumia, vai kuvittelitko todella että siellä tapeltiin jostain burkasta ja demokratiasta, tyttöjen koulunkäynnistä ja binladenista?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s